“Workation” – Waarom goede wifi op vakantie steeds belangrijker wordt

2020 heeft voor veel verandering in ons gedrag gezorgd. Home Office, Hangout-Meetings, fancy-restaurant-eten voor thuis aan de eigen keukentafel, Netflix series kijken die wij anders nooit ontdekt hadden, vaker de fiets pakken i.p.v. OV, wijntje drinken met vrienden via Facetime, mondkapje in de supermarkt, buiten hardlopen… en zo verder. 2020 betekende in veel opzichten opoffering, maar het legde ook bloot dat veel meer mogelijk is dan wij ons hadden kunnen voorstellen. Het Duitse spreekwoord “Not macht erfinderisch” (In geval van nood worden mensen heel vindingrijk) is voor de meeste bedrijven in 2020 erg toepasselijk.

Thuiswerken het nieuwe normaal? 

Het Duitse spreekwoord “Not macht erfinderisch” (In geval van nood worden mensen heel vindingrijk) is dus voor de meeste bedrijven zeker van toepassing geweest in 2020. Echter gaan zeker niet alle noodoplossingen na corona de prullenbak in. In veel gevallen zijn de nieuwe werkomstandigheden ook na corona helemaal niet zo gek. Hierbij hoort vooral een groot experiment: thuiswerken! Niet meer naar kantoor, niet meer met de collega’s rond de koffietafel kunnen zitten, even een praatje kunnen maken, kort met elkaar kunnen sparren…dat klonk in maart als een grote straf. Hiervoor dan maar thuis achter de laptop kruipen. Dat was zeker even wennen. Wij zochten naar de beste achtergrond voor onze Hangout-Meetings en op onze keukentafels waren standaard een pen en notitieblok te vinden. Maar inmiddels zijn wij steeds handiger geworden en merken we dat thuiswerken ook prettig kan zijn. Wij slapen langer, (een onderzoek van Vitens bevestigt dat wij vóór de thuiswerk-maatregel rond 7 uur veel water verbruiken (wc en douche) en dat ligt nu ruim een uur later), hebben onze eigen WC, drinken onze eigen koffie, kunnen even een wasje draaien en ook gerust in een lekkere joggingbroek voor de laptop plaatsnemen. Nadeel van thuiswerken is zeker het sociale aspect. Waar op de werkvloer vaak echte vriendschappen ontstonden, wordt er nu veel zakelijker gecommuniceerd. Hoewel dit de productiviteit bevordert, vermindert het de inspiratie voor de gesprekken met je collega’s. Echter zal het thuiswerken ook na corona een blijvertje zijn. Rond 60% wil ook ná corona het liefst een combinatie van kantoor- en thuiswerkdagen. 

Workation – de nieuwe trend uit 2020     

Een andere nieuwe trend uit 2020 is ‘workation’. De naam, samengesteld uit work en vacation, zegt het al: werken, maar dan tijdens vakantie. Helemaal nieuw is deze trend niet, want werken op inspirerende plekken, die niet thuis of kantoor heten, bestond al. Vooral voor teambuildings en teamvakanties kon een workation geboekt worden. Om dit als individu te boeken waren onze arbeidsomstandigheden meestal niet geschikt en ook bij werkgevers liever niet gezien. Daarom waren vooral freelancers en bloggers de doelgroep voor workations. Corona bracht verandering in de houding van werkgevers tegenover thuiswerken. Door lagere reiskosten, minder benodigde kantoorruimte, minder reistijd en een lager ziekteverzuim konden 10-20% aan kosten bespaard worden. En ook de gevreesde daling van de productiviteit viel mee! Sterker nog: de productiviteit schoot zelfs omhoog. Corona heeft ons dus laten zien, dat wij ons werk ook best wel op andere plekken dan kantoor kunnen doen, naar tevredenheid van onze werkgever. Maar waarom alleen thuis en niet op een andere plek? In een vakantiehuis in de natuur of op een hotelkamer met uitzicht op het strand bijvoorbeeld. Tijdens de coronacrisis bloeide ‘workation’ helemaal op. Het woord is zelfs een begrip geworden en de verwachtingen zijn dat met de verandering in thuiswerken ook na de coronacrisis workations vaker een rol gaan spelen als voor 2020. 

Wat houdt een workation dan precies in? 

Nummer één voordeel van een workation is natuurlijk de omgeving waarin je werkt, terwijl je geen vakantiedagen kwijt raakt. Heerlijk ontbijt in het hotel, ‘s middags een duik in het zwembad en in de avond lekker eten in een leuk restaurant aan het water. Klinkt leuk, maar vooral mensen met kleine kinderen thuis hebben tijdens het verplichte thuiswerken ervaren, dat werken niet overal en altijd mogelijk is. Daarom is een stille werkplek met goed en snel internet vereist wanneer je een workation wilt aanbieden. TUI speelde hier slim op in en biedt nu workations aan. Zij beschrijven het als: “De perfecte combinatie van werken op een heerlijke vakantieplek en in je vrije tijd vakantie vieren zonder dat het je vakantiedagen kost. Een frisse duik voordat je inlogt op je laptop, een boswandeling na de lunch en een gezellige vrijdagmiddagborrel op het strand om het einde van een productieve werkweek te vieren? Check! Daarbij is een nieuwe omgeving ook nog eens heel goed voor je creativiteit en werkplezier.” Hoe slim! 

Wie boekt een workation?

De meeste mensen willen nog steeds werk en vakantie van elkaar scheiden. De ontspanningsmomenten zijn gewoon anders wanneer je niet aan je werk hoeft te denken. Hoe ouder je wordt, des te belangrijker vakantie vol met ontspannings- en relaxmomenten is die niets met werk te maken hebben om met een fris hoofd er weer tegenaan te kunnen. Daarom is het niet verbazingwekkend dat de doelgroep voor workations vooral jonge mensen tussen 26-35 jaar zijn. Deze doelgroep wil graag veel reizen en komt hiervoor vaak vakantiedagen te kort. Maar ook voor mensen op managementposities binnen een bedrijf, die normaal niet langer dan een week of 2 gemist kunnen worden, biedt een workation de optie toch langer op een vakantiebestemming te verblijven.